lørdag 2. oktober 2010

Besøk av Livs mamma 18-26 sept

Besøk av familie eller venner betyr stort sett ferie for oss også, eller kanskje vi burde ta imot arbeidende gjester? Uansett, Liv og mamma koste oss veldig den uken hun var her.

Gamlebyen i Faro
Slitsomt å nå taket
Vi kjørte Ove til Faro på mandag, han var på vei til treningsleir i bridge i Barcelona. Vi benyttet anledningen til å ta en tur i gamlebyen mens vi var der. Vi fant visst ikke alt som var å se på, men etter å ha vandret litt rundt og vært både høyt og lavt i en katedral, var det godt å sette seg ned med lunsj. Morsomt å se på folk også. På hjemvei fikk vi til og med tatt en tur innom et digert kjøpesenter.


Drikkevannskilden

Onsdag dro vi til Alte, en koselig liten by. En av våre favoritter. En bakkete by, med brolagte gater, smale og sjarmerende. Nederst i byen er det en elv og en vannkilde, der en kan hente drikkevann om man vil. Det finnes også en butikk med keramikk i alle fasonger. Utrolig mye stygt, men også noe kjempefint. Sånn er det vel med smaken vår, noen liker sikkert det jeg ikke liker også.
Rare fugler i elven
Vi brukte ikke så veldig lang tid her, for vi skulle videre til lunsj hos Odd og Synnøve. Utrolig koselig at vi blir invitert også med besøk. Odd og Synnøve holder til i en liten landsby vel 30 min fra oss. Stor frukthage og masse grønnsaker. Vi ble tatt i mot med nybakt brød, gode oster og laks/speket viltkjøtt fra Norge. Utrolig godt.


 

Da vi kom hjem, fikk vi hjelp av Tommy til å se på TV'en igjen. Etter kontakt med leverandøren i Norge, fant vi feilen og tro det eller ei. Vi har nå to norske kanaler. NRK og TVNorge. Regner med det blir kjekt til vinteren. Kvelden ble avsluttet hos naboene, med middag hos Åge, Tommy og Bjørn. Vi er kjempeheldig som har så mange trivelige mennesker rundt oss.


 

På festningsverket
Torsdag var det overskyet og ikke særlig varmt, så da tok vi en tur til Silves. En flott by med en middelalderborg bygget av Maurerne. Vi har vært der flere ganger, men aldri kommet inn. Men denne dagen var vi heldig, så vi fikk en lang tur gjennom hele festningsverket. Vi var begge godt fornøyd etterpå. Lunsj på Cafè Ingles er alltid vellykket, rett nedenfor borgen, under store trær og med utsikt over deler av byen.


 

I tillegg til alt dette fikk vi tid til å plukke siste resten av fiken hos Annbjørg og Odd, med påfølgende kaffe og kaker, en kort tur innom de samme en gang til, bruke to dager i solen ved bassenget, gå et par turer i området rundt huset og lese masse aviser og bøker. Med andre ord, ikke et kjedelig øyeblikk.


 

Lørdag kjørte vi til Lisboa rett etter frokost. Mamma skulle dra derfra på søndag morgen og vi ville gjerne oppleve litt av Lisboa også. Men det er aldri moro å kjøre inn i store byer uten kartleser. Det var litt med hjertet i halsen, men jeg hadde sett på kartet hvor det var sannsynlig at jeg ville kjøre feil, pga en kort tunnell, og ganske riktig jeg kjørte feil. Men jeg hadde lagt en liten plan for hvor jeg da måtte kjøre og det fungerte! Men så kjørte jeg forbi hotellet og skulle prøve å kjøre tilbake. Ikke like lett, og jo lenger jeg kom fra riktig gate, jo mer skummelt. Vil jo ikke bruke timesvis for å finne frem. Men det gikk bra, og vi fikk parkert bilen i underetasjen på hotel Turim Iberia. Godt og rimelig 4 stjerners hotell. Etter en lynrask lunsj ble vi hentet i minibuss på hotellet og kjørt rundt til en del severdigheter. Kjekt når en ikke er så rask til beins. Vi fikk en flott ettermiddag, med egen guide, både med muse/katedral/monumenter og i Alfama (den eldste bydelen)med en kort spasertur. Masse opplevelser på kort tid. Middag spiste vi to gater nedenfor hotellet og var veldig godt fornøyd med anbefalingen fra hotellet.
Alfama
Søndag var det grytidlig opp og av gårde til flyplassen og den lengste køen jeg har sett foran skranken til TAP. Heldigvis var innkasteren effektiv, så det tok vel bare 20 min. Det er langt å gå på store flyplasser, så vi bad om litt hjelp for å finne frem for mamma. En liten overraskelse var det når de dukket opp med rullestol, men det er en effektiv måte å passere sikkerhetskontrollen på. Jeg tror vi var litt glad begge to.

Reisen til Oslo gikk fint, og min retur til Algarve gikk også fint. Veldig koselig med besøk.


 

Rett hjem, en time i sengen for å ta igjen litt søvn og så dundrer det på døren. Hvem kan det være? Joda, Odd og kompisen Frank hadde syklet opp og håpet på noe å drikke før retur hjem. Kjekt med herrebesøk.

Om kvelden fikk jeg mer herrebesøk, da kom Åge og Bjørn til middag. De skulle dra dagen etter, så jeg kunne ikke vente til Ove var tilbake. Men etter middagen var det bare å sette seg i bilen igjen og kjøre til Faro for å hente Ove. Han kom glad og fornøyd fra treningsleir. Det ble seint, men godt å få han hjem igjen.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar